apl.-Prof. Dr.-Ing.

Jörg Fehr

Institut für Technische und Numerische Mechanik

Kontakt

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Pfaffenwaldring 9
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Deutschland
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Fachgebiet

Apl.-Prof. Dr.-Ing. Jörg Fehr studierte Automatisierungstechnik in der Produktion in Stuttgart und Mechanical Engineering in Madison, Wisconsin, USA. 2006 schloss er sowohl das Diplom- als auch Masterstudium ab. Von 2006 bis 2011 promovierte er bei Prof. Dr.-Ing. Peter Eberhard an der Universität Stuttgart. Im Rahmen seiner Promotion beschäftigte er sich mit der Automatisierten Modellreduktion bei elastischen Mehrkörpersystemen und entwickelte das Modellreduktionsprogramm „Model Order Reduction of Elastic Multibody Systems“ (Morembs) – eines der ersten Programme zur Anwendung nicht-modaler Verfahren zur Reduktion elastischer Körper. Des Weiteren war er einer der ersten Dokoranden  des Exzellenzclusters "SimTech"

lm Anschluss arbeitete er bei TRW (heute: ZF TRW) an der Entwicklung neuer Sicherheitssysteme für Automobile. Von 2014 bis 2020 Jörg Fehr Juniorprofessor am Institut für Technische und Numerische Mechanik und Cluster of Excellence Simulation Technology (SRC SimTech) der Universität Stuttgart und von Oktober 2015 bis Oktober 2018 Studiendekan des Studiengangs Mechatronik. Seit 2020 stellvertretender Institutsleiter und auserplanmäßiger Professor nach erfolgreichem Abschluss der Endevaluatiion.

Ein Ziel seiner aktuellen Forschung ist die Entwicklung optimaler Menschmodelle für die Simulation von Fahrzeugsicherheitssystemen und in der Mensch-Maschine Interaktion sowie die Rechenzeitoptimierung von Crashsimulationen durch die Verwendung linearer und nichtlinearer Modellreduktionsverfahren.

Doktorarbeit

[P1] Fehr, J.: Automated and Error Controlled Model Reduction in Elastic Multibody Systems. Dissertation, Schriften aus dem Institut für Technische und Numerische Mechanik der Universität Stuttgart, Band 22. Aachen: Shaker, 2011, (ISBN: 978-3-8440-0550-9).

Artikel und Konferenzbeiträge

[P48]  Fehr, J.; Haasdonk, B. (Eds.): IUTAM Symposium on Model Order Reduction of Coupled Systems, Stuttgart, Germany, May 22-25, 2018: MORCOS 2018. IUTAM Bookseries. Springer.

[P47]  Grunert, D.; Fehr, J.; Haasdonk, B.: Well-scaled, A-posteriori Error Estimation for Model Order Reduction of Large Second-order Mechanical Systems. OPUS - Publication Server of the University of Stuttgart, 2019. Preprint. (DOI: 10.18419/opus-10303).

[P46]  Bhatt, A.; Fehr, J.; Hassdonk, B.: Model Order Reduction of an Elastic Body under Large Rigid Motion. In Numerical Mathematics and Advanced Applications ENUMATH 2017. Springer, 2019.

[P45]  Martynenko, O.; Kempter, F.; Kleinbach, C.; Schmitt, S.; Fehr, J.: Development of an internal physiological muscle controller within an open-source Hill-type material model in LS-Dyna. In Proceedings in Applied Mathemathics and Mechanics, Vol. 18. 2018. (DOI: 10.1002/pamm.201800198).

[P44]  Kempter, F.; Fehr, J.: Layout of a Driver-in-the-Loop Simulator for Validation of Human Body Models. In Proceedings in Applied Mathemathics and Mechanics, Vol. 18. 2018. (DOI: 10.1002/pamm.201800290).

[P43]  Fehr, J.; Grunert, D.; Haasdonk, B.; Bhatt, A.: Error Estimation for the Simulation of Elastic Multibody Systems. In Proceedings in Applied Mathemathics and Mechanics, Vol. 18. 2018. (DOI: 10.1002/pamm.201800275).

[P42]   Kempter, F.; Fehr, J.; Stutzig, N.; Siebert, T.: On the Validation of Human Body Models with a Driver-in-the-Loop Simulator. Proceedings of The 5th Joint International Conference on Multibody System Dynamics June 24 – 28, , Lisboa, Portugal 2018.

[P41]   Fehr, J.; Grunert, D.; Bhatt, A.; Haasdonk, B.: A Sensitivity Study of Error Estimation in Reduced Elastic Multibody Systems. IFAC-PapersOnLine, Vol. 51, No. 2, pp. 202 – 207, 2018. 9th Vienna International Conference on Mathematical Modelling. (DOI: 10.1007/978-3-319-75319-5_7).

[P40]   Fehr, J.; Grunert, D.; Holzwarth, P.; Fröhlich, B.; Walker, N.; Eberhard, P.: Morembs – a Model Order Reduction Package for Elastic Multibody Systems and Beyond. In W. Keiper et al. (Eds.) Reduced-Order Modeling (ROM) for Simulation and Optimization. Springer. (DOI: 10.1007/978-3-319-75319-5_7).

[P39]   Kleinbach, C.; Martynenko, O.; Promies, J.; Haeufle, D.F.; Fehr, J.; Schmitt, S.: Implementation and Validation of the Extended Hill-type Muscle Model with Robust Routing Capabilities in LS-DYNA for Active Human Body Models. BioMedical Engineering OnLine, Vol. 16, Issue 109 , 2017. (DOI: 10.1186/s12938-017-0399-7, Supplementary material is available here: DOI: 10.5281/zenodo.826209).

[P38]   Kleinbach, C.; Fehr, J.: Comparison of Muscle Activated HBMs in a Lane Change Manoeuvre. Proceedings of IRCOBI Conference, Antwerpen, Belgium, 2017. (2 pages).

[P37]   Fehr, J.; Kempter, F.; Kleinbach, C.; Schmitt, S.: Guiding Strategy for an Open Source Hill-type Muscle Model in LS-Dyna and Implementation in the Upper Extremity of a HBM. Proceedings of IRCOBI Conference, Antwerpen, Belgium, IRC-17-92, 2017. (2 pages).

[P36]   Kleinbach, C.: Fehr, J.: Comparison of Muscle Activated HBMs in a Lane Change Manoeuvre. Proceedings of IRCOBI Conference, Antwerpen, Belgium, IRC-17-93, 2017. (2 pages).

[P35]   Fehr, J.; Fuhrer, J.; Gong, L.; Schiehlen, W.: Optimal Control of Human Muscle-Actuated Motion. PAMM Proceedings in Applied Mathematics and Mechanics, Vol. 17, pp. 145–146, 2017, (DOI: 10.1002/pamm.201710042).

[P34]   Kleinbach, C.; Fehr, J.: Optimal Deceleration of Surrogate Models in a Generic Side Impact Setup. International Journal of Crashworthiness, No. 1, p. 8, 2017, (DOI: 10.1080/13588265.2017.1287525).

[P33]   Fehr, J.; Heiland, J.; Himpe, C.; Saak, J.: Best Practices for Replicability, Reproducibility and Reusability of Computer-Based Experiments Exemplified by Model Reduction Software, 2016. AIMS Mathematics, Vol. 1, No. "Math-03-00261, pp. 261–281, 2016, (DOI: 10.3934/Math.2016.3.261).

[P32]   Feller, L.; Kleinbach, C.; Fehr, J.; Schmitt, S.: Incorporating Muscle Activation Dynamics into the Global Human Body Model. In Proceedings of IRCOBI Conference, September 14 – 18. 2016. (12 pages).

[P31]   Fehr, J.; Fuhrer, J.; Kleinbach, C.; Hanss, M.; Eberhard, P.: Fuzzy-Based Analysis of a Hill-Type Muscle Model. Proceedings in Applied Mathematics and Mechanics, Vol. 16, No. 1, pp. 31–34, 2016, (DOI: 10.1002/pamm.201610009).

[P30]   Grunert, D.; Fehr, J.: Identification of Nonlinear Behavior with Clustering Techniques in Car Crash Simulations for Better Model Reduction. Advanced Modeling and Simulation in Engineering Sciences, Vol. 3, No. 1, pp. 1–19, 2016, (DOI: 10.1186/s40323-016-0072-x).

[P29]   Fehr, J.; Holzwarth, P.; Eberhard, P.: Interface and Model Reduction for Efficient Explicit Simulations - a Case Study with Nonlinear Vehicle Crash Models. Mathematical and Computer Modelling of Dynamical Systems, Vol. 22, No. 4, pp. 380–396, 2016, (DOI: 10.1080/13873954.2016.1198385).

[P28]   Fehr, J.; Kleinbach, C.: A Comparison between Finite Element Models and MBS Models in Automotive Safety Applications. In Proceedings of the ECCOMAS Thematic Conference on Multibody Dynamics, Barcelona, Catalonia, Spain, June 29 – July 17. 2015. (9 pages).

[P23]   Fehr, J.; Kleinbach, C.: Human Models in Side Crash Scenarios. From simulation of Anthropometric Test Devices to the Simulation of Humans. In J. Rudolph; J. Adamy (Eds.) Tagungsband GMA-Fachausschuss 1.30 “Modellbildung, Identifikation und Simulation in der Automatisierungstechnik”, TU Darmstadt Institute of Automatic Control and Mechatronics, September 25–26, pp. 206–221. 2014.

[P27]   Fehr, J.; Köhler, J.; Kleinbach, C.: Optimal Forces for the Deceleration of the ES-2 Dummy. In Proceedings of the 10th European LS-DYNA Conference Würzburg, Germany. 2015. (8 pages).

[P26]   Fehr, J.; Grunert, D.: Model Reduction and Clustering Techniques for Crash Simulations. Proceedings in Applied Mathematics and Mechanics, Vol. 15, No. 1, pp. 125–126, 2015. (DOI: 10.1002/pamm.201510053).

[P25]   Fehr, J.: Non-Modal Based Model Reduction for Explicit Crash Codes. In Proceedings of MATHMOD 2015 – 8th Vienna International Conference on Mathematical Modelling, Vienna University of Technology, February 18–20. 2015. (2 pages).

[P24]   Fehr, J.; Kleinbach, C.: A Comparison Between Dummy and Human Models for Crash Simulations of Side Impacts. In Proceedings of the 3rd International Workshop on Computational Engineering, Stuttgart, Germany, October 6 –10. 2014. (4 pages).

[P23]   Fehr, J.; Kleinbach, C.: Human Models in Side Crash Scenarios. From simulation of Anthropometric Test Devices to the Simulation of Humans. In J. Rudolph; J. Adamy (Eds.) Tagungsband GMA-Fachausschuss 1.30 “Modellbildung, Identifikation und Simulation in der Automatisierungstechnik”, TU Darmstadt Institute of Automatic Control and Mechatronics, September 25–26, pp. 206–221. 2014.

[P22]   Fehr, J.; Ruiner, T.; Haasdonk, B.; Eberhard, P.: A-Posteriori Error Estimation for Second Order Mechanical Systems. In Proceedings of the 8th EUROMECH Nonlinear Dynamics Conference (ENOC), Vienna, Austria, July 06 – 11. 2014. (6 pages).

[P21]   Ruiner, T.; Fehr, J.; Haasdonk, B.; Eberhard, P.: A-posteriori Error Estimation for Second Order Mechanical Systems. Acta Mechanica Sinica, Vol. 28, No. 3, pp. 854–862, 2012, (DOI: 10.1007/s10409-012-0114-7).

[P20]   Fehr, J.; Fischer, M.; Haasdonk, B.; Eberhard, P.: Greedy-based Approximation of Frequency-weighted Gramian Matrices for Model Reduction in Multibody Dynamics. Journal of Applied Mathematics and Mechanics, Vol. 93, No. 8, pp. 501–519, 2012, (DOI: 10.1002/zamm.201200014).

[P19]   Shiiba, T.; Fehr, J.; Eberhard, P.: Flexible Multibody Simulation of Automotive Systems with Non-modal Model Reduction Techniques. Vehicle System Dynamics, Vol. 50, No. 12, pp. 1905–1922, 2012, (DOI: 10.1080/00423114.2012.700403).

[P18]   Nowakowski, C.; Fehr, J.; Fischer, M.; Eberhard, P.: Model Order Reduction in Elastic Multibody Systems using the Floating Frame of Reference Formulation. Mathematical Modelling, Vol. 7, pp. 40–48, 2012, (DOI: 10.3182/20120215-3-AT-3016.00007).

[P17]   Fehr, J.; Burkhardt, M.; Eberhard, P.: Simulation of Oblique Reduced Elastic Bodies in a Standard Program for Elastic Multibody Systems. In O. Sawodny; J. Adamy (Eds.) Tagungsband GMA-Fachausschuss 1.30 “Modellbildung, Identifikation und Simulation in der Automatisierungstechnik”, TU Darmstadt Institute of Automatic Control and Mechatronics, September 21–23, pp. 105–122. 2011.

[P16]   Nowakowski, C.; Fehr, J.; Eberhard, P.: Einfluss von Schnittstellenmodellierungen bei der Reduktion elastischer Mehrkörpersysteme. at-Automatisierungstechnik Methoden und Anwendungen der Steuerungs-, Regelungs-und Informationstechnik, Vol. 59, No. 8, pp. 512–519, 2011, (DOI: 10.1524/auto.2011.0929).

[P15]   Nowakowski, C.; Fehr, J.; Eberhard, P.: Model Reduction for a Crankshaft Used in Coupled Simulations of Engines. In J.C. Samin; P. Fisette (Eds.) Proceedings of the ECCOMAS Thematic Conference on Multibody Dynamics, Brussels, Belgium, July 4–7. 2011. (20 pages)

[P14]   Fehr, J.; Eberhard, P.: Simulation Process of Flexible Multibody Systems with Non-modal Model Order Reduction Techniques. Multibody System Dynamics, Vol. 25, No. 3, pp. 313–334, 2011, (DOI: 10.1007/s11044-010-9238-3).

[P13]   Geschwinder, C.; Fehr, J.; Eberhard, P.: Influence of the Modeling of Interface Nodes in the Reduction Process of Flexible Multibody Dynamics. In B. Lohmann; A. Kugi (Eds.) Tagungsband GMA-Fachausschuss 1.30 “Modellbildung, Identifikation und Simulation in der Automatisierungstechnik”, Automation and Control Institute (ACIN), Vienna University of Technology, September 22–24, pp. 93–114. 2010.

[P12]   Fehr, J.; Shiiba, T.; Seher, M.; Eberhard, P.: Noise, Vibration and Harshness Analysis of a Racing Kart with a Flexible Car Frame. In B. Lohmann; A. Kugi (Eds.) Tagungsband GMA-Fachausschuss 1.30 “Modellbildung, Identifikation und Simulation in der Automatisierungstechnik”, Automation and Control Institute (ACIN), Vienna University of Technology, September 22–24, pp. 208–221. 2010.

[P11]   Tobias, C.; Fehr, J.; Eberhard, P.: Durability-based Structural Optimization with Reduced Elastic Multibody Systems. In Proceedings of the 2nd International Conference on Engineering Optimization, Paper-ID 1119, Lisbon, Portugal, September 6–9. 2010. (10 pages).

[P10]   Fehr, J.; Tobias, C.; Eberhard, P.: Automated and Error-controlled Model Reduction for Durability-based Structural Optimization of Mechanical Systems. In Proceedings of the 5th Asian Conference on Multibody Dynamics, Kyoto, Japan, August 23–26. 2010. (9 pages).

[P9]     Fehr, J.; Eberhard, P.: Error-controlled Model Reduction in Flexible Multibody Dynamics. Journal of Computational and Nonlinear Dynamics, Vol. 5, No. 3, pp. 031005–1–031005–8, 2010.

[P8]     Fehr, J.; Eberhard, P.; Hellmann, M.: Automated Selection of Expansion Points in Krylov-subspace based Model Reduction for Mechanical Systems. In B. Lohmann; A. Kugi (Eds.) Tagungsband GMA-Fachausschuss 1.30 “Modellbildung, Identifikation und Simulation in der Automatisierungstechnik”, Automation and Control Institute (ACIN), Vienna University of Technology, Salzburg, Austria, September 24–25, pp. 212–225. 2009.

[P7]     Fehr, J.; Eberhard, P.: Improving the Simulation Process in Flexible Multibody Dynamics by Enhanced Model Order Reduction Techniques. In Proceedings of the ECCOMAS Thematic Conference on Multibody Dynamics, Warsaw, Poland, June 29 – July 2. 2009. (20 pages).

[P5]     Fehr, J.; Eberhard, P.: Improving the Impact Force Calculation of Two Fexible Bodies by using Enhanced Model Reduction Techniques. In B. Lohmann; A. Kugi (Eds.) Tagungsband GMA-Fachausschuss 1.30 “Modellbildung, Identifikation und Simulation in der Automatisierungstechnik”, Automation and Control Institute (ACIN), Vienna University of Technology, Salzburg, Austria, September 24–25, pp. 228–236. 2008.

[P6]     Eberhard, P.; Fehr, J.; Mathuni, S.: Influence of Model Reduction Techniques on the Impact Force Calculation of Two Flexible Bodies. PAMM Proceedings in Applied Mathematics and Mechanics, Vol. 9, pp. 111–112, 2009, (DOI: 10.1002/pamm.200910030).

[P4]     Fehr, J.; Eberhard, P.; Lehner, M.: Improving the Reduction Process in Flexible Multibody Dynamics by the Use of 2nd Order Position Gramian Matrices. In Proceedings of the 6th EUROMECH Nonlinear Dynamics Conference (ENOC ), St. Petersburg, Russia , June 30 – July 4. 2008. (6 pages).

[P3]     Fehr, J.; Lehner, M.; Eberhard, P.: On the Use of 2nd Order Position Gramian Matrices for Automating the Reduction Process in Fexible Multibody Dynamics. In B. Lohmann; A. Kugi (Eds.) Tagungsband GMA-Fachausschuss 1.30 “Modellbildung, Identifikation und Simulation in der Automatisierungstechnik”, Automation and Control Institute (ACIN), Vienna University of Technology, Salzburg, Austria, September 26–28, pp. 228–236. 2007.

[P2]     Schiehlen, W.; Fehr, J.; Kim, Y.: Covariance Analysis for Active Vehicle Suspensions. In PAMM Proceedings in Applied Mathematics and Mechanics, Zürich, December 7., Vol. 7, pp. 4120001–4120002. 2007, (http://dx.doi.org/doi:10.1002/pamm.200700260).

Studenten und Masterarbeiten

[P48]   Fehr, J.: Analysis of the Potentials of the Ferraris-Sensor in Feed-Drive-Signal-Based Cutting Force Measurement on Conventional Servo Drive Systems. Student thesis, Institute for Control Engineering of Machine Tools and Manufacturing Units, Universität Stuttgart, Stuttgart, 2005.

[P49]   Fehr, J.: Numerische und experimentelle Untersuchung von Reibstößen auf eine Halbkreisscheibe (in German). Student Thesis Stud-222, Institute B für Mechanik, Universität Stuttgart, Stuttgart, 2005.

[P50]   Fehr, J.: Motion Shaping with the Help of a Torque Pulse. Master thesis, Robotics and Intelligent Systems Lab, University of Wisconsin, Madison, 2006.

Englische Orts- und Datumsangaben

  • November 14-15, 2019: Cahrs Praxiskonferenz Heckaufprall-Sitze-Whiplash, Bad Wörrishofen, Germany – "Ein aktives weibliches Menschmodell für die Simulation von Heckaufprällen".
  • August 28-30, 2019: MODRED 2019 - 4th Workshop on Model Reduction of Complex Dynamical Systems, Graz, Austria – "Automatic Model Reduction of a Car Crash Model".
  • July 15-18, 2019: ECCOMAS Multibody Dynamics Conference 2019, Duisburg, Germany – "Towards Error Estimation in Reduced Elastic Multibody Systems".
  • February 18-22, 2019: GAMM, Vienna, Austria – "Vision- and MPC-based Control of a PowerCube Serial Robot".
  • October 17, 2018: carhs HBM Symposium 2018, Berlin, Germany – "Development of PIPER metadata for the VIVA OpenHBM".
  • August 31, 2018: Euromech Colloquium 597 – Reduced Order Modeling in Mechanics of Materials, Bad Herrenalb, Germany "Non-intrusive Model Order Reduction with LS-DYNA- A machine Learning Approach".
  • June 29, 2018: Summer School 2018 Soft Tissue Robotics, Stuttgart, Germany "Simulation-Driven Concepts and Design for Control and Automation for Robotic Devices Interacting with Soft Tissues".
  • June 25, 2018: The 5th Joint International Conference on Multibody System Dynamics, Lisboa, Portugal "On the Validation of Human Body Models with a Driver-in-the-Loop Simulation".
  • March 20, 2018: GAMM-JT, Munich, Germany, "Error Estimation for the Simulation of Elastic Multibody Systems".
  • February 21, 2018: 9th Vienna International Conference on Mathematical Modelling, Vienna, Austria, "A Sensitivity Study of Error Estimation in Reduced Elastic Multibody Systems".
  • January 17, 2018: SimTech Ringvorlesung together with Dr. A. Fischer Festo AG & Co. KG, Stuttgart, Germany "Vom einfachen Mechanismus bis zum BionicCobot – Beispiele für Dynamiksimulationen bei Festo (A. Fischer)". "Simulationsthemen am Institut für Technische und Numerische Mechanik - Mit einem Ausblick in die Themen Robotik, Menschmodellierung, Software (J. Fehr)".
  • September 13, 2017: IRCOBI Conference, Antwerpen, Belgium, "Guiding Strategy for an Open Source Hill-type Muscle Model in LS-Dyna and Implementation in the Upper Extremity of a HBM".
  • August 11, 2017: London Mathematical Society -- EPSRC Durham Symposium Model Order Reduction, Durham, England, "Error Estimation for the Simulation of Elastic Multibody Systems".
  • June 12, 2017: Coupled 2017, ECCOMAS Thematic Conference, Rodes, Greece, "Certified Model Order Reduction for Coupled Mechanical Systems".
  • June 08, 2017: GAMM FA Dynamik und Regelungstheorie, Karlsruhe, Germany, "Model Predictive Control of a Robotic Manipulator - A slim experimental and simulative study".
  • Mai 31, 2017: "Im digitalen Labor" Planetarium Stuttgart, Germany. "Crashtests am Computer".
  • Mai 24, 2017: Seminar of the Institute of Engineering and Computational Mechanics, Bad Liebenzell, Germany, "Vehicle Safety, MOR, Mechatronic and Biomechanic and Much More".
  • Mai 17, 2017: Colloquium of the Modeling, Numerics, Differential Equations Group, TU Berlin, Germany, "Challenges of Nonlinear Non-Intrusive MOR-techniques in Crash Simulations".
  • April 14, 2017: Jiao Tong University, Shanghai, China, "Model Based Development of Advanced Safety Systems".
  • April 13, 2017: School of Life Sciences and Technology, Tongji University, Shanghai, China "Optimal Control of Human Muscle-Actuated Motion".
  • April 07, 2017: Mechanical Engineering, Tongji University, Shanghai, China "Model Order Reduction of a Flexible Manipulator".
  • March 08, 2017: GAMM-JT, Weimar, Germany, "Optimal Control of Human Muscle-Actuated Motion".
  • January 13, 2017: Modred Odense, Denmark, "STEP as an Example of Nonlinear Non-intrusive Model Order Reduction Technique".
  • November 24, 2016: SimTech Statusseminar, Bad Boll, Germany, "Model Reduction: A central data-based simulation technique in SimTech".
  • November 17, 2016: KoMSO Challenge Workshop on Reduced-Order Modeling Bosch, Renningen, Germany "Combination of Linearly Reduced Models with Nonlinear FE Models for the Acceleration of Car Crash Simulations".
  • October 20, 2016: Carhs Human Modelling Symposium, Heidelberg, Germany, "Time Efficient Simulation of Human Body Models by Model Order Reduction".
  • August 30, 2016: WORM 2016, Bad Herrenalb, Germany, "Model Order Reduction for Human Body Models for Safety".
  • August 24, 2016: ICTAM 2016, Montreal, Canada, "Acceleration of Car Crash Simulation".
  • July 19, 2016: Kooperation Wissenschaft, Wirtschaft und Kunst SCHAUWERK, Sindelfingen, Germany, "Model Reduction and Active Human Models for Vehicle Safety".
  • July 12, 2016: ESB 2016, 22nd Congress of the European Society of Biomechanics Lyon, France, "Optimal Deceleration of a Human Body Model in a Generic Side Impact Setup".
  • June 28, 2016: Statusseminar ITM, Monbachtal, Germany, "Human Multi*-Models for the Development of Optimal Safety Devices? Scalable in Size, Effort and Age".
  • June 02, 2016: DYNAmore, Stuttgart, Germany, "Das menschliche Verhalten bei seitlichen Fahrzeugman\F6vern - "Far-Side" Crash, Spurwechsel und Seitenkollision".
  • May 13, 2016: GAMM FA "Dynamik und Regelungstheorie", Freiburg, Germany, "Teaching Vision Based Control with a Robot Playing Basketball".
  • May 09, 2016: Research at the ITM , Stuttgart, Germany, "Student Group Purdue University".
  • April 27, 2016: SimTech Ringvorlesung, Stuttgart, Germany, "Simulationsarbeiten bei Bosch AS und ITM".
  • April 01, 2016 Data-driven Model Order Reduction and Machine Learning, Stuttgart, Germany, "Improving the Data-driven Identification of Nonlinearities in a Car Crash Simulation".
  • March 08, 2016 GAMM, Braunschweig, Germany, "Fuzzy-Based Analysis of a Hill-Type Muscle Model".
  • January 28, 2016 Doctoral Workshop on Model Reduction in Nonlinear Dynamics of Fluids and Structures, Paris, France, "Model Reduction in Flexible Multibody Dynamics".
  • November 06, 2015: COST EU-MORNET, Exploratory Workshop, Luxembourg "Model Order Reduction as Key Aspect in the Simulation Process of Elastic Multibody Systems".
  • September 16, 2015: RB Summer School, Hegne, Germany, "Model Order Reduction in Elastic Multibody System".
  • July 02, 2015: Multibody Dynamics 2015, ECCOMAS Thematic Conference, Barcelona, Spanien, "A comparison between Finite Element models and MBS models in automotive safety applications".
  • June 18, 2015: Seminar of the Institute of Engineering and Computational Mechanics, Bad Liebenzell, "About the Joy being a JP".
  • March 26, 2015: GAMM-JT, Lecce, Italy, "Model Reduction and Clustering Techniques for Crash Simulations".
  • March 13, 2015: GAMM-Fachausschusses "Dynamic and Controltheory", Hamburg, "Entwurf und Implementierung eines Regelalgorithmus zur Berechnung eines optimalen Sicherheitkonzeptes für den ES-2 Dummy im Seitencrash".
  • February 18, 2015: 8th Vienna International Conference on Mathematical Modelling, Vienna, Austria, "Non-Modal Based Model Reduction for Explicit Crash Codes".
  • January 28, 2015: SimTech Ringvorlesung together with Dr. C. Tobias Robert Bosch GmBH, Stuttgart, Germany "Klassischer Maschinenbau und trotzdem "High-Tech" - Simulation von tribologischen Fragestellungen in der Diesel-Einspritzpumpen-Entwicklung (C. Tobias)". "Moderne Modellreduktion elastischer Bauteile für die Simulation flexibler Mehrk\F6rpersysteme (J. Fehr)".
  • December 12, 2014: SimTech Status Seminar, Bad Boll, Germany, "Time efficient crash simulations for active safety. Human body modeling and nonlinear model reduction".
  • November 21, 2014: Meeting IC SimTech e.V. Working Committee "Simulation Methods", Stuttgart, Germany, "Menschmodelle in der aktiven Fahrzeugsicherheit. Ein Simulationsvergleich zwischen Dummy und Menschmodellen beim Seitencrash".
  • September 26, 2014: GMA-Fachausschuss 1.30, Salzburg, "Human Models in Side Crash Scenarios. From simulation of anthropometric test devices to the simulation of humans".
  • August 27, 2014: 2nd International Workshop on Order-Reduction Methods,for application to Mechanics of Materials, Bad Herrenalb, Germany, "Krylov-based and SVD-based model reduction for explicit/implicit finite element crash codes".
  • July 07, 2014: 8th European Nonlinear Dynamics Conference, Vienna, Austria, "A-Posteriori Error Estimation for Second Oder Mechanical System".
  • June 26, 2014: Seminar of the Institute of Engineering and Computational Mechanics, Bad Liebenzell, Germany, "Time Efficient Crash Simulations".
  • May 21, 2014: SimTech Ringvorlesung togehter with Dr. T. Kurz EM-motive GmbH A joint company of Daimler and Bosch EMRobert Bosch GmBH, Stuttgart, "Simulation in der Entwicklung für die Elektromobilität".
  • July 25, 2013: SimTech JP Colloquium, Stuttgart, Germany, "Automated Model Reduction in Elastic Multibody System Dynamics - a Tool to Support New Product Development".
  • September 22, 2011: GMA-Fachausschuss 1.30, Salzburg, Austria, "Simulation of oblique reduced elastic bodies in a standard program for elastic multibody systems".
  • July 28, 2011: 7th European Nonlinear Dynamics Conference, Rome, Italy, "Oblique model reduction techniques for the simulation of the NVH-relevant states of a racing kart".
  • June 29, 2011: Regelungstechnisches Seminar, Lehrstuhl für Regelungstechnik, TU München, Germany, "Automatisierte Modellreduktion mechanischer Systeme in der auf Schädigungswerten basierenden Strukturoptimierung".
  • September 24, 2010: GMA-Fachausschuss 1.30, Salzburg, Austria "Noise, Vibration and Harshness Analysis of a Racing Kart with a Flexible Car Frame".
  • August 25, 2010: The 5th Asian Conference on Multibody Dynamics, Kyoto, Japan, "Automated and error controlled model reduction for durability based structural optimization of mechanical systems".
  • August 23, 2010: Toyota CentralL R&D Labs., Toyoda, Japan, "Model Reduction in Mechanical Systems".
  • June 30, 2010: Seminar of the Institute, Pforzheim-Hohenwart, Germany, "Noise, Vibration and Harshness Analysis of a Racing Kart".
  • March 25, 2010: MATLAB AG Uni Stuttgart, Stuttgart, Germany, "MatMorembs - Ein Präprozessor für elastische Mehrkörpersysteme."
  • March 03, 2010: NEED Workshop, Stuttgart, Germany, "Model Reduction in Mechanical Systems."
  • November 16, 2009: SimTech Seminar, Model Reduction, Stuttgart, Germany, "Krylov-Unterraum Reduktionsverfahren zur systematischen Gewinnung von elastischen Ansatzfunktionen flexibler Körper.".
  • September 25, 2009: GMA-Fachausschuss 1.30, Salzburg, "Automated Selection of Expansion Points in Krylov-subspace based Model Reduction for Mechanical Systems".
  • June 29, 2009: Multibody Dynamics 2009, ECCOMAS Thematic Conference, Warschau, Polen, "Improving the simulation process in flexible multibody dynamics by enhanced model order reduction techniques".
  • January 28, 2009: Numerical Simulation Program in Mechanical Engineering, Skopje, Mazedonien, "Flexible Multibody Systems, Model Reduction techniques in flexible multibody dynamics".
  • December 01, 2008: Simtech-ITIM-ITM Finnish-German Graduate Course on Mechatronics, Stuttgart, "Model Reduction techniques in flexible multibody dynamics".
  • October 07, 2008: FVV-Sitzung Rädertrieb 2, Stuttgart, "Reduktion von Modellen für die Mehrkkörpersimulation".
  • September 26, 2008: GMA-Fachausschuss 1.30, Salzburg, "Improving the impact force calculation of two flexible bodies by using enhanced model reduction techniques".
  • July 09, 2008: Seminar of the Institute, Pforzheim-Hohenwart, Germany, "Modellreduktion mit AMESim".
  • July 03, 2008: ENOC 2008, St. Petersburg, Russia, "Improving the reduction process in flexible multibody dynamics by the use of 2nd order position Gramian matrices".
  • April 28, 2008: Seminar, Fraunhofer-Institut für Techno- und Wirtschaftsmathematik Kaiserslautern, Germany, "Model Reduction in Mechanical Systems".
  • September 28, 2007: GMA-Fachausschuss 1.30, Salzburg, Austria, "On the use of 2nd order position Gramian matrices for automating the reduction process in flexible multibody dynamics".
  • July 18, 2007: ICIAM 2007, Zürich, "On the Automated Gerneration of Reduced Order Models in Flexible Multibody Dynamics"
  • May 9, 2007: Statusseminar, Ro\DFberghaus, Reutlingen, Germany, "Physikalisch-, geometrisch- basierte Reduzierung von Modellen für die Implementierung in die Mehrkörpersimulation" (in German)
  • January 22, 2007: Seminar in Mechanik, Technische Universität Berlin, Germany, "Numerische und experimentelle Untersuchung von Reibstössen auf eine Halbkreisscheibe".
  • November 07, 2006: Seminar in Steuerungstechnik, Universität Stuttgart, Germany, "Motion Shaping with the Help of a Torque Pulse".

Englische Orts- und Datumsangaben

  • July 12, 2016: ESB 2016, 22nd Congress of the European Society of Biomechanics Lyon, France, "Optimal Deceleration of a Human Body Model in a Generic Side Impact Setup".
  • October 14, 2015: Model Reduction of Parametrized Systems MoRePaS 15, Triest, Italien, "Model Reduction of a Nonlinear Crash Model of a Racing Kart". (10.14293/P2199-8442.1.SOP-ENG.PD5OOB.v1).
  • September 16-18, 2009: Model Reduction of Parametrized Systems MoRePaS 09, Muenster, Germany, "Snapshot-based Approximation of Frequency-weighted Gramian Matrices for Model Reduction in Multibody Dynamics".

Englische Orts und Datumsangaben

  • Februrary 18 -- 22, 2019: Chairman of the MS 3 Minisymposium on "Research software and -data: How to ensure replicability, reproducibility, and reusability", GAMM, Vienna, Austria.
  • May 22 -- 25, 2018: Chairman of the IUTAM Symposium on "Model Order Reduction of Coupled Systems (MORCOS 2018)", Stuttgart, Germany.
  • March 6 -- 10, 2017: GAMM-JT, Weimar, Germany, Organizing S01 - Multibody Dynamics.
  • July 19, 2016.: Rektorat Universität Stuttgart, SimTech, Sicos GmbH, THE SCHAUFLER FOUNDATION: Event “Kooperation Wissenschaft, Wirtschaft und Kunst“ SCHAUWERK, Sindelfingen. Guest speaker: Art state secretary of Baden-Württemberg Frau Olschowski
  • March, 7--11, 2016: DMV-GAMM-JT, Braunschweig, Germany, Minisymposium, "Robust Simulation for Mechanical Systems with Uncertainties".
  • July 16 -- 17, 2015: Doktoranden-Workshop, Ilmenau, Germany, "Model Reduction of Mechanical Systems".
  • June 25,2015: Arbeitstreffen Working Committees "Manufacturing" Simtech IC.
  • January 29, 2015: Simtech IC: Veranstaltung zur Vorstellung des EXPO Seilroboters.
  • October 6 -- 10, 2014: CE2014, Stuttgart, Germany Minisymposium, "Dummy models retired? Active digital human models for automotive safety research".

Bachelorarbeit (BSC),  Studienarbeit (STUD),  Diplomarbeit (DIPL),  Masterarbeit (MSC),  (Mitbetreuer)

  • "Semiautonomous Trajectory Planning for a Serial Manipulator", MSC (laufend), 2019 (J. Fehr)
  • "Entwicklung eines Finite-Elemente Modells eines Motorads in LSDYNA", STUD (laufend), 2019 (J. Fehr, S.Maier)
  • "Simulative Untersuchung von Heckaufprallstudien mit einem aktiven FE-Menschmodell mit Fokus auf der Pelviskinematik und Nackenkräften", STUD (laufend), 2019 (J. Fehr, F. Kempter)
  • "DMD Methoden zur Identifikation von Reibkraftmodellen für einen Schunk PowerCube-Roboter", BSC (laufend), 2019 (J. Fehr, H. Eschmann)
  • "Untersuchung des Unfallverhaltens eines Motorrads und Motorradaufsassen mit dem Mehrkörpersimulationsprogramm Madymo", BSC (laufend), 2019 (J. Fehr, S. Maier)
  • "Geometrischer Ansatz zur Bestimmung stabiler Equilibrium-Point-Konfigurationen eines aktiven Menschmodells mit Hill-Muskel-Elementen", BSC (laufend), 2019. (J. Fehr, F. Kempter).
  • "Port-Hamilton basierte Simulation eines reduzierten Thermoelastischen Problems", BSC-117, 2019. (J. Fehr)
  • "Einfluss der Muskelsteifigkeit bei der Notbremsung mit Hilfe eines Driver-in-the-Loop Prüfstands", BSC-114, 2019. (J. Fehr, Prof. W. Schiehlen)
  • "Kalibrierung eines Mehrkörpermodells von einem Motorrad auf Basis von Crashtestdaten aus Laborversuchen", BSC-112, 2019. (J. Fehr, S. Maier)
  • "Untersuchung komfortoptimierter Sitzpositionen in der Auslegung von Sicherheitssystemen", MSC-293, 2019. (J. Fehr, L. Schories (ZF))
  • "Untersuchung des Einflusses von komfortablen Sitzpositionen auf die Insassensicherheit mittels Crashsimulation mit Menschmodellen", STUD-491, 2019. (J. Fehr, F. Kempter, S. Maier)
  • "Beschleunigung von Crashsimulationen durch kombinierte lineare und nichtlineare Modellordnungsreduktion", MSC-287, 2019 (J.Fehr, C. Bach (BMW), D. Grunert)
  • "Simulation und Analyse des Einflusses eines Airbags auf das Unfallverhalten von Motorrädern", BSC-105, 2018. (J. Fehr, S. Maier)
  • "Fehlerschätzung nach Interface-Reduktion gekoppelter Modelle.", STUD-490, 2018. (J. Fehr, D. Grunert)
  • "Simulation of Volunteer Tests performed in a Driver-in-the-Loop Simulator for the Validation of Human Models", MSC-280, 2019. (J. Fehr, F. Kempter)
  • "Modellreduktion des elastischen Fahrwegs einer Magnetschwebebahn", STUD-488, 2019. (J. Fehr, W. Schiehlen)
  • "Echtzeitfähige Simulationsmodelle des Menschen für die Pre-Crash Phase", BSC-092, 2018. (J. Fehr, F. Kempter, P. Eberhard)
  • "Markerbasierte Lokalisierung von Objekten mit einer Infrarotkamera und deren netzwerkbasierte Nutzung für Regelungsaufgaben", BSC-096, 2018. (J. Fehr, F. Kempter, H. Ebel)
  • "Simulation und Analyse von Motorradunfällen mit Hilfe des Mehrkörpersimulations­programm MADYMO", BSC-91, 2018. (J. Fehr, F. Kempter)
  • "Investigation of Occupant Response in Rear-End Crash Simulations with an Active Human Body Model", MSC-276, 2018. Sapienza Universität Rom. (F. Kempter, C. Kleinbach, J. Fehr)
  • "Verbesserung der modellprädiktiven Regelung eines 6 Arms Roboter unter zu Hilfename von visuellen Sensoren", MSC-266, 2017. (J. Fehr, G. Schneider)
  • "Kraftbasierte optimale Regelung von menschlichen Bewegungen", BSC-84, 2017. (J. Fehr)
  • "Leistungsevaluation eines Fehlerschätzers an komplexen Modellen in Neweul-M2", STUD-480, 2017. (D. Grunert, J. Fehr)
  • "Robuste Bilderkennung mithilfe von Clustering-Methoden unter Berücksichtigung von Unsicherheiten", SA (laufend), 2017. (D. Grunert, M. Mäck, J. Fehr)
  • "Automatisierte Rekonstruktion der Fahrerkinematik in einem Driver-in-the-Loop Prüfstand mittels eines Motion Capture Systems", BSC-85, 2017. (F. Kempter, J. Fehr)
  • "Entwicklung eines Modells des menschlichen vestibulären Systems zur Gütebewertung von Motion Cueing Algorithmen", BSC-87, 2017. (F. Kempter, J. Fehr)
  • "Nicht-intrusive Modellreduktion in LS-DYNA mit maschinellem Lernen", BSC-83, 2018. (D. Grunert, J. Fehr)
  • "Vorpositionierung des ViVA OpeOpen mit dem PIPER Framework", SA-92, 2018. (C. Kleinbach, J. Fehr)
  • "Entwicklung eines aautomatisierte Ablaufs zur Simulation von Insassenbewegungen in Pre-Crash Szenarien mit MADYMO", BSC-73, 2017. (F. Kempter, J. Fehr)
  • "Modellierung einer mechatronischen Bewegungsplattform in Neweul-M2", BSC-75, 2017. (D. Grunert, J. Fehr)
  • "Abschätzung des Fehlers bei der Integration von reduzierten elastischen Körpern in Neweul-M2", STUD-474, 2017. (D. Grunert, J. Fehr)
  • "Visuelles Feedback zur modellprädiktiven Regelung für einen 6-Achs-Roboter", MSC-259, 2017. ( F. Schnelle, J. Fehr)
  • "Modellierung von Pre-Crash Fahrszenarien auf einem Driver-in-the-Loop Prüfstand", BSC-71, 2017. (F. Kempter, J. Fehr)
  • "Analyse des 50%-THOR-Dummy for an optimised safety concept regarding BrIC-criterium", MSC-255, 2017. (Dipl.-Ing. Stefan Schmidt (Daimler AG), J. Fehr)
  • "Kopplungs- und Kontaktformulierungen für linear reduzierte Teilmodelle eines Fahrzeugs in LS-DYNA", STUD-465, 2016. (D. Grunert, J. Fehr)
  • "Entwurf und Trajektorienplanung eines modellprädiktiven Reglers für einen 6-Achs-Roboter basierend auf visueller Erkennung", STUD-463, 2017. (F. Schnelle, J. Fehr)
  • "Untersuchung und Validierung der aktivierten Nackenmuskulatur eines "Active Human Body Model", STUD-462, 2017. (J. Fehr)
  • "Reflexive Muscle Activation in Active Safety Maneuvers", MSC-252, (C. Kleinbach, J. Fehr)
  • "Inbetriebnahme eines Fahrzeugsimulators zur Untersuchung des menschliches Verhaltens in der Pre-Crash Phase", STUD-461, 2017. (J. Fehr)
  • "Reduktion eines elasitischen Rippenmodells und Implementierung einer standardisierten Validierungsumgebung", STUD-459, 2016. (J. Fehr)
  • "Optimal Control of Human Muscle-Actuated Motion", MSC-249, 2016. (J. Fehr, Dr. L. Gong (Tongji University, Shanghai))
  • "Untersuchung der Möglichkeiten zur Muskelumlenkung in LS-Dyna", MSC-248, 2017. (C. Kleinbach, J. Fehr)
  • "Fehlerschätzer für modulare elastische Körper", STUD-458, 2016. (J. Fehr, N. Walker, I. Martini , Prof. Dr. B. Haasdonk)
  • "Simulative Investigation of Human Behavior in a Pole Far Side Car Crash", MSC-243, 2016. (J. Fehr)
  • "Crash Simulation of Simplified Road Vehicles Using Plastic Hinges", MSC-242, 2016. (Prof. W. Schiehlen, J. Fehr)
  • "Entwicklung optimierter eindimensionaler Schlittenversuche zur Approximation mehrdimensionalen Beschleunigungsprofilen von Kinderinsassen bei versetzten Frontalaufprällen", MSC-244, 2016. (Dr.-Ing. H. Ipek (Daimler AG, Mercedes-Benz Cars), J. Fausel (Daimler AG, Mercedes-Benz Cars), J. Fehr)
  • "Untersuchungen der integralen Sicherheit im Seitencrash mit dem Active Human Body Model", STUD-451, 2016. (C. Kleinbach, J. Fehr)
  • "Untersuchung der Insassenbewegungen in einem Ausweichmanöver", STUD-447, 2016. (C. Kleinbach, J. Fehr)
  • "Simulation des menschlichen Verhaltens bei einem Far-Side Unfall", BSC-62, 2015. (C. Kleinbach, J. Fehr)
  • "Muskelaktive Menschmodelle bei Seitenlastfällen", SimTech Forschungsmodul, 2016. (C. Kleinbach, J. Fehr)
  • "Schnellere Crashsimulation durch Substrukturierung und lineare Modellreuktion", STUD-441, 2015. (D. Grunert, J. Fehr)
  • "Human Body Behavior in Evasive Maneuvers, STUD-439, 2015. (C. Kleinbach, J. Fehr)
  • "Simulative Untersuchung einer generischen Umgebung zur Evaluierung eines Thorax Airbags", DIPL-MSC-229, 2015. (Dipl.-Ing. B. Delamare (ZF TRW), J. Fehr)
  • "Nichtlineare Modellreduktion durch lokale Basisapproximation und Hyper-reduktion anhand einer Belastungsprobe", BSC-059, 2015. (D. Grunert, J. Fehr)
  • "Simulation eines reduziertes FE Modells eines Renn-Karts in LS-Dyna", BSC-54, 2015. (J. Fehr).
  • "Konzeptentwicklung eines Seitenaufprallschlittens mit dem Fokus auf Barriere Lastfälle", DIPL-MSC-230, 2015. (Dipl.-Ing. A. Kartenberger (ZF TRW), J. Fehr)
  • "Entwurf eines optimalen Sicherheitskonzepts für ein Menschmodell im Sitencrash", STUD-431, 2015. (C. Kleinbach, J. Fehr).
  • "Entwicklung eines elastischen Mehrkörpermodells einer menschlichen Rippe in Madymo", BSC-50, 2015. (C. Kleinbach, J. Fehr)
  • "Clustering-Methoden zur Erkennung von Fahrzeugbauteilen mit nichtlinearem Verhalten beim Crash", BSC-47, 2015. (D. Grunert, J. Fehr)
  • "Nicht-lineare Modellreduktion mit POD(-DEIM) an einer Belastungsprobe", STUD-424, 2015. (D. Grunert, J. Fehr)
  • "Entwurf und Implementierung eines Regelalgorithmus zur Berechnung eines optimalen Sicherheitskonzepts für den ES2 Dummy im Seitencrash", MSC-223, 2015. (C. Kleinbach, J. Fehr)
  • "Entwurf und Implementierung eines Regelalgorithmus zur Berechnung eines optimalen Sicherheitskonzepts für den ES2 Dummy im Seitencrash", BSC-44, 2015. (J. Fehr, C. Kleinbach)
  • "Mulitdomänen Simulation eines einfachen Schlittenmodels in der Crashsimulation", BSC-42, 2014. (D. Grunert, J. Fehr)
  • "Aufbau eines Muskelmodells nach Hill in Neweul-M2", BSC-40. 2014. (C. Kleinbach, J. Fehr)
  • "Ausfürung einer Modellreduktion für Simulationen auf Basis der Workflow-Technologie", Institut für Parallele und Verteilte Systeme, 2011. (P. Reimann, M. Reiter, J. Fehr)
  • "Bewertung alternativer Reduktionsverfahren im FE- und MKS-Umfeld", DIPL-173, 2011. (J. Fehr, M. Fischer)
  • "Einfluss moderner Reduktionsverfahren auf die Schnittkraftberechnung zwischen zwei flexiblen Bauteilen", DIPL-172, 2011. (J. Fehr, T. Kurz)
  • "A-posteriori online Fehlerschätzer für die Simulation von reduzierten elastischen Körpern", DIPL-170, 2011. (J. Fehr, Jun.-Prof. Dr. B. Haasdonk)
  • "Simulation of a racing kart with a Petrov-Galerkin reduced flexible car frame and nonlinear Pajecka tire model", STUD-354, 2011.(J. Fehr, M. Burkhardt)
  • "Verwendung von modernen Modellordnungsreduktionsverfahren für Ride-Simulationen", DIPL-154, 2010. (J. Fehr)
  • "Test und Vergleich verschiedener Reduktionsverfahren am Beispiel einer elastischen Kurbelwelle", STUD-342, 2010. (J. Fehr, Dipl.-Ing. C. Geschwinder)
  • "Einflussparameter in Reduktionsverfahren bei der Simulation von flexiblen Mehrkörpersystemen", STUD-341, 2009. (J. Fehr, Jun.-Prof. Dr.-Ing. R. Seifried)
  • "Simulation of a racing kart with a flexible car frame and nonlinear tire models", STUD-330, 2009. (J. Fehr, Prof. T. Shiiba, Meiji University, Tokyo, Japan)
  • "Einfluss von Reduktionsverfahren bei der Simulation von flexiblen Mehrkörpersystemen", STUD-329, 2009. (J. Fehr, Robert Seifried, Alexander Held)
  • "Laguerre basierte Reduktionsverfahren für Systeme zweiter Ordnung", STUD-325, 2010. (J. Fehr)
  • "Programmvergleich für die Simulation elastischer Mehrkörpersysteme", STUD-323, 2010. ( T. Kurz, J. Fehr)
  • "Implementierung und Test eines Second Order Adaptive Global Arnoldi Algorithmus in Morembs", STUD-315, 2009. (J. Fehr)
  • "Einfluss der Snapshot-Wahl bei der POD basierten Reduktion", STUD-311, 2009. (J. Fehr)
  • "Implementierung und Test H2-optimaler Reduktionsverfahren für flexible Körper", STUD-301, 2009. (J. Fehr)
  • "Einfluss von Modellordnungsreduktionsverfahren bei der Simulation von elastischen Körpern im Simulationssystem AMESim", DIPL-134, 2009. (J. Fehr)
  • "Untersuchungen zum Schwingungsverhaltens von Induktionskochtöpfen", STUD-284, 2008. (J. Fehr)
  • "Potenziale des Finite Elemente Programmes Ansys für die Simulation von flexiblen Mehrkörpersystemen", STUD-283, 2007. (J. Fehr)
  • "Implementierung und Test neuer Methoden zur Approximation des dominanten Eigenraums von Gramschen Matrizen 2ter Ordnung", DIPL-130, 2008. (J. Fehr)
  • "Krylov und SVD-basierte Modellreduktion von flexiblen Körpern mit Finite Elemente Daten des Programms ABAQUS", DIPL-129, 2008. (J. Fehr)
  • "Krylov-Unterraumverfahren zur Modellreduktion bei einem System mit sehr vielen Freiheitsgraden", STUD-272, 2008. (J. Fehr)
  • "Implementierung und Test neuer Verfahren zur Auswahl wichtigen Moden bei der modalen Reduktion von elastischen Körpern", STUD-270, 2007. (J. Fehr)
  • "Kovarianzanalyse einer aktiven Radaufhängung", STUD-268, 2007. (J. Fehr)
  • Zulassungsaussschussvorsitzender B.Sc. und M.Sc. Mechatronik
  • Industrial Consortium, Working Committee Manufacturing, SimTech University of Stuttgart
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